KFELŞJ

 

CHP PM Üyesi ve İstanbul Milletvekili Gamze Akkuş İlgezdi, Karayolları Genel Müdürlüğü’nce Malatya Arapgir’deki tarihi taş köprüde yapılan restorasyonu gündeme getirdi. İlgezdi yaptığı yazılı açıklamada tarihi köprüde orijinal taşlar yerine betonla restorasyon yapıldığını söyledi. İlgezdi açıklamasında şöyle dedi:

“Fotoğraflara bakınca orijinal taşlarda yüzeysel kayıpların plastik onarımla tamamlandığı görülüyor. Ortada olağanüstü bir doku uyumsuzluğu var. Kurum bu taş analizlerini yaptı mı? Buna göre özgün malzemeye uygun onarım malzemesi kullanıldı mı? Onarım malzemesi kararını kimler verdi? Köprüde kaç sıra taş bu malzeme ile restore edildi? Restorasyonda bilimsel danışmanlık hizmeti alındı mı? Restorasyonun toplam maliyeti ne oldu? Bu sorulara derhal yanıt bekliyoruz.”

Açıklamasında, Karayolları Genel Müdürlüğü envanterinde kayıtlı yurt içinde 2474 adet taş, ahşap, demir ve betonarme tescilli köprü bulunduğuna da dikkat çeken İlgezdi şunları söyledi:

“Mevzuata göre korunması gerekli kültür varlığı olarak tescil edilmiş olan tarihi köprülerin bakım ve onarımını yapmak veya yaptırmakla görevli kuruluş Karayolları Genel Müdürlüğü envanterinde 2023 yılı itibarıyla kayıtlı; yurt içinde 2474 adet taş, ahşap, demir ve betonarme tescilli tarihi köprü, yurt dışında ise çoğunluğu Bosna Hersek’te olmak üzere Osmanlı Dönemine ait 316 adet tarihi köprü bulunuyor. Tarihi Köprüler Şubesi Müdürlüğü kurulduğu 2003 yılından itibaren günümüze kadar 7'si 2023 yılında olmak üzere toplam 439 adet tarihi köprünün restorasyon uygulama çalışmaları tamamlandı.

Malatya Arapgir’deki köprü ilk değil. Kocaeli Körfez’de de 2 bin yıldır ayakta duran Roma köprüsü de restorasyon facialarından biri. Karayolları resmi sitesine göre 439 köprü bugüne kadar kurum tarafından restore edilmiş. Bu köprülerin tamamı alanında uzman kişilerce oluşturulacak kurullar tarafından tek tek denetlenmeli. Bu denetimler olursa maalesef facia restorasyonların sayısı artabilir.”